voornemens


In verband met een tekort aan tijd met ik ergens een aantal goede tips om je je aan je voornemens te kunnen houden vandaan gesleept…..


1. Stel haalbare en realistische doelen. Er is niets leuker dan een doel te halen en niets meer frustrerend dan een doel niet te halen.
2. Wees niet te streng. Mensen die een voornemen maken zijn soms streng voor zichzelf. Ik moet stoppen en als het niet lukt, dan heb ik gefaald.
3. Stel een positief doel. Ik wil niet roken is negatief. Het onderbewuste kent het woordje ‘niet’ niet. Iedereen kent het voorbeeld: denk niet aan een roze ijsbeer. En.. daar is het beeld van de roze ijsbeer. Niet aan een roze ijsbeer denken lukt dan ineens niet meer, terwijl je daar nooit aan hebt gedacht. Hetzelfde geldt voor sigaretten: denk niet aan sigaretten, en ja hoor, daar zijn ze. Je kan dan beter zeggen: ik wil gezonder leven.
4. Maak een voorstelling van de nieuwe situatie. Hoe ziet die er uit, wat doe je, hoe voel je je, wat denk je? Je moet iets hebben om naar te streven. Hou dat beeld voor ogen, in plaats van het beeld waarvan je weg wilt bewegen.
5. Vertel je voornemen ook aan andere mensen. Het goede voornemen ligt dan op tafel, is bespreekbaar en kan niet meer worden ontkend.

Houd moed

  • Je kunt jezelf belonen. Dat je het een maand hebt volgehouden, is hartstikke goed.

  • Je kunt altijd weer opnieuw beginnen. Die kans heb je iedere dag. Je hebt niet gefaald, je hebt een tijdelijke terugval. Dat hoort ook bij het proces. Het betekent dat je onderweg bent.

  • Je kunt ook bewust iets doen dat indruist tegen je voornemen. Zo kun je beslissen lekker op de bank te hangen in plaats van te gaan sporten. Maar maak die keuze dan bewust, zonder schuldgevoel en geniet ervan.

Ondanks wilskracht, overtuiging en goede tips, kan het natuurlijk gebeuren dat je een voornemen niet volhoudt. Dat is jammer, maar het is niet vreemd. Na een half jaar heeft tweederde van de mensen het goede voornemen al opgegeven…